Monday 9 March 2015

Daging Ungkep Jawa !!

Assalam,

Bila ku rindu akan ku sebut nama mu...walaupun dikau sudah tiada...hmmm saya rindukan arwah mak saya, semoga arwah tenang di sana. Saya sediakan sendiri lauk ni bila rindukan dia..nama lauk ni Daging Ungkep, orang jawa mesti tau kan..

Bukan ungka ya! Bukan main lagi nak permainkan menu orang..hehheh.

Daging ungkep ni pedas sikit saya tambahkan cili api, memang licinlah kisahnya bila dimakan dengan nasi impit dan kuah kacang..alhamdulillah..

Sejak saya kecil menu ni jadi hidangan wajib! Bukan bermakna hari - hari tetapi kerap dimasak. Dulu arwah nenek, arwah mak dan makcik saya letakkan cili api sebiji-sebiji tetapi kali ni saya blend terus kerana anak-anak saya sukakan pedas. Jangan banyak sangat setakat 5 ke 7 biji cukuplah kan.

Jom selak resepi turun menurun keluarga saya ni.,





RESEPI DAGING UNGKEP
yms creations

Bahan-bahan :

Daging 1/2 kilo - dihiris nipis
2 sdb ketumbar biji*
1 sdk jintan halus*
1sdk jintan kasar*
1 inci kunyit hidup*
1 inci halia*
5-7 biji cili api*
3 ulas bawang putih*
2 batang serai*
4 ulas bawang merah atau 1/2 biji bawang besar*
1/2 inci lengkuas*
1 sdk gula
Garam secukup rasa

Cara memasak :

Rendam terlebih dahulu ketumbar biji, jintan halus dan kasar. Blend semua bahan yang bertanda * hingga betul-betul halus. 
Separuh bahan kisar tadi diperap dengan daging dalam 20 minit, lagi lama lg sedap
Saya gunakan pressure cooker untuk melembutkan daging yang diperap tadi bersama rencah
Panaskan minyak dalam sesenduk dan tumis bahan kisar yang separuh tadi
Biarkan hingga garing dan wangi baru masukkkan daging yang telah dilembutkan tadi
Masukkan sedikit air dan perlahankan api, masukkan gula dan garam secukup rasa
Biarkan hingga betul- betul empuk dan mesra rasanya 
Bila sudah agak kering seperti gambar di bawah boleh tutup api dan hidangkan





Kali ni saya hidangkan dengan nasi impit dan kuah kacang...licin! 
Saya bawakan untuk Abah dan adik-adik di Meru..juga licin..alhamdulillah
Syukur kepada Allah S.W.T di atas nikmat yang dikurniakan..



Makanan jawa sentiasa dihati...

~yms~

2 comments:

  1. Asam keping blh letak ke dlm masak ungkep nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh letak cuma saya tak letak masa masak nie kebetulan takde dalam stok. Maaf yer baru sempat reply.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...