Monday 23 March 2015

Cream Puff With Nuttela & Strawberry Filling

Assalam,

Wahh hati berbunga riang bila mana apa yang kita angan-angankan menjadi kenyataan. Huh leganya bila dapat menunaikan impian anak-anak setelah sekian lama minta mamanya buat Cream Puff beringikan Nuttella & Strawberry Fresh!. Allhamdulillah syukur kepada Allah S.W.T kerana beri saya ruang, peluang, kesihatan dan keinginan yang kuat untuk mencuba resepi yang dah lama saya simpan sedangkan insan lain di luar sana dah beratus-ratus kali membuatnya hinggakan ada yang buat bisness. Saya buat ini semata-mata melunaskan janji anak-anak saya yang suka dengan makanan yang sebegini. Kebetulan bulan ni kelahiran anakanda saya yang cerewet sikit pasal makan. Amir Haziq memang anak yang cerewet padal makan, dia seorang yang agak pendiam tetapi bila sesuatu makanan tak kena dengan tekaknya dia tidak akan makan. Taste dia agak kebaratan, itulah makanan yng akan disebut jika mamanya bertanya nak makan apa. Cream Puff ini di antara menu yang diminta sekian lama, nuttella menjadi kegemarannya sedari kecil. Hai la anak, semoga menjadi anak yang soleh dan menurut perintah Tuhan, mama akan cuba melunaskan permintaan anak-anak sekiranya kena dengan masa, tempat dan keadaan. InshaaAllah..

Saya dapatkan resepi ni dari blog-blog masakan yang pemes di alam maya ni..dan saya study betul-betul dengan penuh keyakinan. Alhamdulillah hadilnya sangat gebu, cuma oven saya ni tak sampai  20 minit dah masak cream puff saya ni. Nampak gaya ni tetamu pada hari raya tahun ni dapatlah rasa cream puff versi yms creation saya ni..




RESEPI CREAM PUFF
ymscreations 

Bahan-bahan :

125 gm tepung naik sendiri 
100 gm butter
250 ml air
1/2 sudu teh gula
3 biji telor

Cara membuat :

Panaskan oven pada suhu 180 darjah celcius 
Satukan butter, air dan gula dalam periuk dan panaskan hingga butter cair
Selepas mendidih masukkan tepung yang telah diayak dan perlahankan api
Kacau dengan pantas sehingga tidak melekat di periuk, adunan akan menjadi kental dan tutup api
Biarkan adunan betul- betul sejuk
Selepas sejuk putarkan menggunakan mixer dan masukkan telor sebiji demi sebiji dan putar hingga adunan menjadi licin
Gunakan piping beg utk membentuk cream puff mengikut bentuk dan saiz yang dikehendaki
Renjis dengan sedikit air sebelum dimasukkan ke dalam oven dan bakar mengikut kepanasan oven masing-masing, saya hanya membakar dalam tempoh 15 minit sahaja
Setelah  masak, keluarkan dan biarkan sejuk seketika dan potong untuk isi filling.
Seperti yang saya nyatakan tadi, anak-anak minta isi nuttella dan strawberry sahaja 



Tengok tu bukan gebusss nye dia hehe, anak-anak bergilir-gilir excited tengok cream puff yang mengembang dalam oven hehe..hai la anak..seronok ! alahmak ada lak fly dalam pic atas nie abaikan la yer sudah dihalau pun..tu buktinye cream puff ni memikat selera sesiapa sahaja hehehe

Apa yang membezakan cream puff ini adalah intinya itu memberi tamparan hebat kepada lidah seseorang yang memakan cream puff ni. InshaaAllah di lain kali saya akan buat menggunakan filling castard seperti resepi asal. Resepi asal saya guna dari kak ida@1001 resepi, terima kasih tuan punya resepi!



Alhamdulillah, tak sempat pun tunggu 8 jam cream puff ni sudah licin..ayah memang tak sempat rasa la sebab ketika ni hubby ada training RAJD di Sg Besi. Next time buat lagi, saya cuma buat satu adunan sahaja nak test jadi ke tidak..rupanya memang kebabom !!!! Hehee seronok !!!

Alhamdulillah..

~yms~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...