Tuesday 3 March 2015

Akhirnya Kek Marble Moist Menjadi

Alhamdulillah bila impian terlaksana hati berbunga riang..seronok sangat bila kek marble kali ni sangat menjadi. Resepi dari my twin tersayang Yuslin or Lin !.

Saya kadang-kadang dah merajuk nak buat kek marble ni disebabkan asyik tak menjadi. Minta my twin buatkan sebuku ak sampai 24 jam habis..hmm nampaknya kena buat juga sendiri. My twin whatsapp resepi pada saya dengan pesanan buatla yer lepas ni..Nak tak nak mesti cuba jaya!

Alhamdulillah akhirnya, dengan cara pukulan, step by step, sukatan resepi dan kepanasan oven kek marble saya membuahkan hasil!.

Jom saya share kan resepi..





KEK MARBLE MOIST
yms creations
My Twin Lin

Bahan-bahan :

250g butter
1 cawan gula castor
2 cawan  tepung naik sendiri
1 sdt serbuk penaik
5-6 biji telor gred A
1 sdt esen vanila
2 sdb susu pekat

Cara membuat :

Pukul butter hingga hampir kembang dan masukkan gula castor. Pukul hingga kembang.
Masukkan susu pekat dan esen vanila dan pukul lagi hingga sebati.
Masukkan telor sebiji demi sebiji dan yang terakhir pukul hingga sebati. Behenti menggunakan mixer.
Masukkan tepung yang telah diayak bersama serbuk penaik dan masukkan sedikit demi sedikit menggunakan kaedah kaup dan balik.
Bahagikan adunan sama rata dan warnakan mengikut kesukaan masing- masing. Saya guna warna yang lembut jer
Panaskan oven dan sediakan tempat pembakar yang dilapik dengan baking paper dan sapu dengan marjerin dalam acuan.
Masukkan ke dalam oven selepas 10 minit dipanaskan. Saya gunakan 170 darjah celcius.
Bakar selama 50-60 minit mengikut kepanasan oven masing-masing.







Seronoknye anak-anak dan suami menikmati kek marble ni. Hati berbunga riang bila buat sesuatu yang disukai keluarga..moga dapat eratkan kasih sayang! Amin..

Alhamdulillah..

yms



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...