Thursday 5 March 2015

Belimbing Buloh Mula Berbuah

Assalam,

Jom ke kebun kita hari ni..kebun yang tak berapa nak kebun sangat lah..tanah sikit sangat duduk rumah teres mana banyak sangat tanah. Apapun syukur alhamdulillah kerana Allah masih beri ruang dan peluang untuk bercucuk tanam. Hobi saya bercucuk tanam ni saya bawa ke mana saja..alhamdulillah yang lain saya konsikan kemudian ye..kali ni seronok nak cerita perihal Pokok Belimbing Buloh spesis hijau.


                              




Saya suka belimbing buloh, selalu ambil jiran saya punya Salmawati beliau pindah ke Putrajaya. Suka buat sambal hitam resepi orang Pahang. Selain dari tu masak lemak cili api, sambal tumis, sardin pn sedap bubuh belimbing ni. 

Di rumah abah saya ada juga pokok belimbing buloh ni tapi spesis lain warna kuning buahnya. Saya sukakan yang buah hijau ni lagi lembut bila di masak dan rasanya lebih masam. 

En Suami yang menanam pokok ni di hadapan rumah kami, terkejut juga sudah berbuah tidak sampai setahun. Alhamdulillah rezeki Allah S.W.T beri cepat, terima ajelah. 

Yang sempat saya masak dengan buah belimbing ni adalah Masak Lemak Cili Api Ayam di SINI..memang menyelerakan lah. Tetapi ini adalah buah yang kali kedua..yang pertama saya petik tahun lepas tetapi tertinggal dalam kereta adik masa tu saya nak keluar. Rasanya kering macam tu saja dalam kereta..takpelah tiada rezeki namanya tu.



                                

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...