Wednesday 11 March 2015

Nasi Lemak Sambal Udang

Lagi lagi..dan lagi..Nasi Lemak !! Bila ditanya Hubby nak breakfat apa esok pagi? jawapannya Nasi Lemak! Kali ni Sambal Udang Fresh !! memang enak sangat aduhai lah..memang meletop..

Saya dapat udang fresh ni di Pasar Nelayan saya pernah cerita perihal ikan segar di SINI, Kak Zie akan hubungi saya ikan dan udang yang saya booking sudah ada. Petang saya akan datang ambil, senangkan..yang pasti fresh!

Sebelum ni saya ada kongsi resepi Nasi Lemak Sambal Ikan Bilis Petai seperti di SINI..haaa kali ni saya sediakan Sambal Udang Petai. Resepi sambal sama sahaja bezanya cuma udang, saya goreng dulu udang tu biar layu dan diangkat. Masak macm biasa selepas letak asam jawa, garam dan gula, baru masukkan udang. Masak sambal ni kena sabar hingga naik minyak dan betul-betul garing untuk dapatkan kualiti yang baik, sedap dan menyihatkan.





Kali ni saya nasi lemak dimakan dengan ikan bilis goreng, telor goreng dan timun yang segar. 

Satu lagi..daun pisang..haaa ni daun pisang depan rumah tau...berbudi pada tanah kita yang dapat hasilkan. Janganla tanam pokok yang buat semak mata memandang tapi kita tak dapat manfaaat pun dari pokok tu. Daun pisang ni hubby selalu cantas daunnya saya ni geram tengok daun pisang ni ada je nak dibuatnya. Tapi sekarang ni tak sempat hubby cantas ada manusia lain yang cantas..hmmmm pelik dengan perangai manusia ni tiada adab berjiran, budi bahasa hilang..nak ambil mintala izin tuan punya pokok. Kita ni kalau orang berbudi bahasa kan seronok, jangan di cantas batang pokok tu sudahla. Sebab pernah berlaku dulu pokok kari dan pandan saya memang sihat dan subur tetapi ada manusia yang tak berhati perut ni boleh matikan pokok tu saja-saja. Saya nak juga rasa bersedekah dengan orang tapi bila orang buat tak baik macam tu adoiii susah nak cakap. Sekarang tanam pokok kari dan pokok pandan dalam kawasan pagar rumah. Ada juga yang diluar, hanya mampu berdoa agar manusia yang suka mengambil hak jiran tu dilembutkan hatinya agar tidak merosakkan pokok tu. Ambillah...saya sedekah tetapi jangan sekali-kali ambil tanpa sebab apatah lagi nak rosakkan pokok tu. Aduhaila manusia...membebel dah saya ni..

Ok! Kali ni saya bungkus nasi lemak dengan daun pisang, ermmm terasa wangi nasi tu..jangan lupa basuh dan lapkan daun pisang tu yer. Kebersihan perlu jaga..maklumlah depan rumah saya ni macam jalan utama kereta lalu lalang habuk dan macam-macam yang menyinggah kat pokok pisang ni.

Nak cerita memang licin nasi lemak kami hari tu..wah seronoknya..tunggu la mesti selang seminggu menu ni akan muncul kembali hehehe..





Alhamdulillah...

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...