Friday 16 January 2015

Kari Ikan Senohong @ Kurau


Pernah kenal ikan senohong tak? apa ? dalam pantun? owh yer..pantun seperti di bawah ni yer; 

Siakap senohong gelama ikan duri,
Bercakap bohong,lama lama mencuri

Yer..biasa dalam pantun dengar tetapi jarang sangat kita jumpa di pasar-pasar biasa. Alhamdulillah saya berpeluang jumpa, beli, masak dan makan ikan senohong hehe. Harganya agak mahal juga sekilo dalam RM35++ mcm tu ikut saiz. Tetapi itu hanya sekali dapat peluang itu hingga kini belum lagi dapat. Nak kenal ikan sehohong? sila ke SINI saya ada kenalkan dalam segmen info.





Saya sediakan kari ni ketika pulang ke kampung halaman di Jalan Kempas Meru Klang, 15 minit jer dari rumah saya di Sungai Buloh. Masak kari macam orang lain masak kari juga cuma kali ni saya guna rempah kari daging. Bahan-bahan dan cara memasak sama sahaja dengan resepi-resepi yang melimpah-limpah di alam maya ni.

Selepas makan malam saya balik ke rumah kerana ada hal tak sempat jumpa adik bongsu yang pulang lewat sikit dari biasa.

Sampai je di rumah buatlah apa yang patut, selesai apa yang patut tu (tak perlu cerita di sini hehe) belek-belek la hp sekejap..sambil mengukir senyuman cik adik bongsu whatsapp " sedapnye kari ikan ni..lain dari yang lain"..alhamdulillah..seronokkan bila kita mengembirakan hati insan lain. Jangan sesekali kita mengguris perasaan orang lain samada dari tulisan atau percakapan apalagi menjatuhkan air muka sesorang. Jika kita ada sebab musabab yang baik pun perlulah berhemah..tak pun doakan sahaja yang baik-baik.

Nak certanya, ikan yang adik saya kata sedap tu mungkin kerana ikan senohong yang memang sedap kerana harganya pun boleh tahan, kesegaran ikan senohong tu dan penggunaan rempah kari daging. Oh ya satu lagi..rahsianya...~masak dengan penuh kasih sayang dan keikhlasan~disertai salawat ke atas Nabi dan bacaan kalimah bismillahhirrahmanirrahim~
InshaaAllah..menjadi




 Sekian.

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...