Tuesday 7 February 2017

Sedapnya Ikan Sardin Masak Taucu


Ini lauk kegemaran saya dan hubby..ermm sedap sungguh leh ratah-ratah jer taucu tu kalau makan dgn mr hubby. Saya masak taucu ni kering-kering jer aduhaii sedap sungguh!


Saya guna ikan sardin yang dibeli di Pasar Nelayan Kuala Selangor ahad lepas..besar-besar ikan sardinnya..cukup-cukup jer masak seekor. Bila dua orang anak tinggal di asrama ni masak pun tak banyak sebab selalu berbaki jenuh nak limit masak cukup-cukup jer..sebabnya abang & kakak yang suka meratah lauk. Amir memang makan tak banyak dari dulu..Ammar pulak tengok lauk kalau sambal ermm memang bertambah nasi. Si kecil Amsyar memilih sangat makannya..Ok jom kita masak taucu!

Resepi Ikan Sardin Masak Taucu 
ymscreations

1 ekor ikan sardin dipotong perasakan garam dan kunyit dan digoreng
1 paket taucu bilal (beli di kedai aceh jer)
1/2 biji bawang besar dihiris kasar
1 ulas bawang putih dihiris
1 biji cili besar hijau dihiris kasar
3 biji cili api (ikutla kepedasan masing2) dihiris
1/2 inci halia dihiris nipis
1 btg serai dititik
1/2 sdk gula

Panakan kuali dengan minyak sedikit agak-agak
Tumiskan bahan hirisan dan serai hingga layu dan masukkan taucu biarkan sebati
Masukkan gula dan kacau lagi
Masukkan sedikit shj air biar jangan hangus
Perasakan gula dan garam (jika perlu) sebelum dimasukkan ikan sardin yang telah digoreng tadi
Kacau sebentar dan boleh dihidang


Masa ni  saya sediakan juga sayur bendi & boncis ditumis udang kering bersama tempe dan untuk anak-anak yang cerewet saya sediakan telor kicap..

Alhamdulillah

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...