Sunday 11 January 2015

Lesson Learned from School of Leadership Course

Assalamualaikum w.b.t,

Tulisan ini untuk saya jadikan rujukan bukan atas dasar lain. Ianya lahir dari hati dan apa yang akan saya kongsikan adalah pesanan dari KSU (Ketua Setiausaha NRE) di Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar yang disampaikan dalam ucapannya dalam Kursus School of Leadership yang telah saya hadiri tahun 2014 yang lepas. Kita sama-sama didik hati kita untuk tidak cepat melatah dan hormat dengan pendirian orang lain sekalipun kita tidak setuju dengan apa yang disampaikan oleh sesorang. Dengar atau baca dan ambil yang baik untuk dijadikan panduan, jika tidak suka atau tidak bersesuaian diamkan sahaja dan doakan yang baik-baik supaya kita dan rakan kita akan menjadi lebih baik. Nabi Muhammad S.A.W mengajar kita untuk menjaga hati manusia lain adalah lebih baik, jangan ada iri hati salah sangka dan diam itu lebih baik jika kita tidak suka. (Pesanan dan ingatan untuk diri saya).



                                          
Bersama rakan Norlida (Id)

Sudilah kiranya sesiapa yang membaca perkongsian ini untuk sama-sama kita amalkan dalam melaksanakan tugas seharian. Bukan sahaja di sektor awam bahkan di sektor swasta mahupun ketika kita di rumah. sedar atau tidak ketika kita menjadi suri di rumah walaupun dihujung minggu kita adalah ketua dalam rumahtangga, wanita lebih banyak memainkan peranan di rumah dalam pada kita mendidik anak-anak. Itu pendapat saya terpulang pada masing-masing.

Antara ringkasan pesanan  YBhg Dato' Sri Zoal Azha bin Yusof :

~ " Kursus ini telah bermula sejak tahun 2010 untuk Future Leaders NRE yang menjanjikan memberi manfaat kepada yang menhadirinya."

~ " Kasih sayang pada organisasi dan menjaga nama baik adalah satu elemen penting dalam diri setiap penjawat awam"

~ ' Laksanakan tugas secara Micromanage" - hasil dari pembacaan saya  Micromanage didefinisikan seperti berikut : 




  Kamus Merriam- mendefinasikan "micromanagement" sebagai
"manage[ment] especially with excessive control or attention on details"; manakala definisi lain ialah "a management style whereby a manager closely observes or controls the work of subordinates or employees".

Berdasarkan kedua-dua definisi ini, boleh kita simpulkan bahawa mikropengurusan melibatkan tumpuan yang berlebihan (terutamanya terhadap perkara-perkara kecil) daripada seorang ketua/pengurus kepada orang bawahannya.

Selain itu, penting juga untuk kita mengetahui maksud istilah "delegasi" untuk lebih memahami perbincangan kita di sini.Kamus Advanced English Dictionary mendefinisikan delegasi sebagai "give an assignment to (a person) to a post, or assign a task to (a person)", iaitu menyerahkan sesuatu tugasan atau jawatan kepada seseorang (orang bawahan contohnya).

Bagi mengetahui lebih lanjut saya rujuk di sini

~"Sense of Urgency" perlu ada dalam diri setiap Leaders yang mana sifat melaksanakan tugas dengan   cepat dan kadar segera tanpa menangguh kesatu masa yang lain.

~Memberi "Sentuhan emas" kepada setiap pekerja bawahan, (maksud yang saya fahami adalah perlu   ada sikap menghargai pekerja bawahan keana mereka begitu beharga kerana tiada mereka siapalah     seorang Leader?"

~"Mulakan kerja dengan Bismillahirrahmannirrohim" kerana perlu memohon bantuan dari Allah S.W.T itu penting bagi kita merungkai setiap permasalahan yang kita terima.

~"Buat Check List" untuk seorang Leader itu penting bagi memastikan setiap kerja yang perlu akan dilaksanakan teratur dan kemas, yang mana perlu diselesaikan dahulu dan perlu ada due date.

~"Jangan sesekali bertangguh kerja"

~" Bekerja dengan sepenuh jiwa dan raga, berhati-hati dengan sikap dan perlakuan kita sebagai Leader dan pastikan end product kita memberi manfaat kepada orang yang memerlukan"


InshaAllah...sama-sama kita menunaikan tanggungjawab kita kepada agama, bangsa dan negara.
Pada saya kita amalkan sifat mulia Nabi Muhammad S.A.W yang tercinta kerana sifat Baginda merupakan cerminan Kitab Mulia Al-Quran. SubhanaAllah...sesungguhnya kita bukan maksum seperti Rasulullah namun kita cuba menjadi seperti Baginda. Sabar dalam apajua keadaan..berilah kami keampunan Ya Allah semoga engkau berikan petunjuk dan kekuatan kepada hambaMu ini dalam menempuh pelbagai dugaan kerja dan kerenah manusia dimukabumi Mu ini Ya Allah aaaminnn..

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...