Tuesday 21 June 2016

Saya dah tau buat rojak!


Rojak! Makanan kegemaran suami dan anak-anak...mulanya dulu saya rasa macam susah sangat nak buat kuah rojak ni...nak dapat resepi yang sedap bukan mudah ada saja yang tetinggal itu ini...ermmm inshaaAllah saya cuba gali dan gali hingga dapat yang kena dengan tekak.



Alhamdulillah anak-anak semua suka habis licin rojak ni..gembira rasa hati walaupun pada mulanya ada sedikit kekurangan tapi selepas berbuka saya alter kasi secukup rasa!.

Resepi Kuah Rojak Sempoi
YMSCREATIONS

1 mangkuk kacang tanah digoreng dan dikisar
3 ulas bawang putih 
3 ulas bawang merah kecil
1 sdb ikan bilis halus
1 inci belacan
6-7 tangkai cili kering direbus dan tos
4 keping biskut lemak dikisar halus
Air masak
1/3 cawan air asam jawa
1 senduk gula
Garam

Cili kering, bawang putih, bawang merah, belacan, ikan bilis digoreng hingga layu
Kisar halus bahan-bahan yang telah digoreng
Panaskan periuk yang berisi air dan masukkan bahan kisar tadi, biarkan hingga mendidih
Masukkan kacang tanah, air asam jawa, garam dan gula
Masak hingga kuah menjadi pekat 
Masukkan biskut yg sudah dikisar

nota: kuah rojak ni sedikit manis baru sedap dimakan bersama bahan-bahan lain


Sayur-sayuran seperti sengkuang, timun dan salad. Tauhu digoreng dan saya sediakan cekodok mudah kerana nak jimat masa. Telor direbus...bahan-bahan ikut suka kita sayur mana yang menjadi pilihan hati....yg penting kuah rojak sedap!


Cekodok ni saya sediakan sebab anak-anak request . Tepung gandum, yis, ikan bilis halus ditumbuk, garam dan sedikit gula. Biarkan sekejap dan boleh goreng dan dipotong.

Walaupun sempoi tetap sedap ditekak anak-anak dan hubby!..hubby bg markah  100%...at last!

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...