Monday 6 June 2016

Paceri Nenas & Terung, Ikan Senangin Asam Rebus


Saya memang tak boleh berpisah dengan paceri terung dan nenas..aduhai boleh nangis kalau tak dapat..

Alhamdulillah resepi paceri ada saya kongsikan dalam ni..cari la yer..
Kali ni saya buat banyak sikit awasnya bila terung habis saya masukkan nenas pulak..ermmm kecur air liur bila sebut dalam bulan puasa ni..


Paceri terung gambar di atas tapi di bawah ni paceri nenas..anak-anak saya sangat suka paceri terung. Nenas ni saya, suami dan abang yg sulong je suka..

Kalau takde selera makan paceri ni dengan telor dadar atau ikan masin pun bertambah nasi..cubalah jangan tak cuba..

Paceri nenas ni keesokannya bila terung dah habis..saya masukkan nenas yang sudah dicelur sekejap jer..kebetulan nenas ni jenis yg manis dan lembut jenis banyak air aduhh sangatlah sedap bila masuk dalam kuah paceri ni..


Kali ni saya makan paceri terung dengan ikan goreng belanak haaa goreng dgn sisik sekali hingga garing memang meletop!

Ammar & Ayra pulak minta Asam Rebus..ada juga saya kongsikan di sini cuma saya letak daun limau purut. Saya guna cili merah basah dikisar dengan bawang merah kecil seulas dan bawang putih seulas, juga kunyit hidup. Jerang atas api hingga mendidih dan masukkan daun limau purut dan asam keping Perasakan garam ermmm siap! Menghirup Ammar menikmati kuah asam rebus kesukaan dia..


Yang dalam mangkuk kecil tu saya bwk balik gulai kawah dari Sg Petani ' Mid Gulai Kawah' memang sedap patutla hari pertama kami pegi licin gulai kawah ni..
Esok baru hubby singgah dan bungkus untuk kami dua orang sebelum hubby dan 4 anak lain balik ke Sg Buloh..punyala banyak..itu yang saya simpan dalam freezer bawa balik ke rumah. Masih sedap dan tidak basi! Alhamdulillah..

Selamat Memasak dan Berbuka yer kaum wanita sekalian..air tangan kita pengikat kasih sayang keluarga...

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...