Friday 17 June 2016

Lamb Steak Permintaan Si Anak Bujang...


Salam Ramadhan Kareem...Iftar hari ke-12 cepat sungguh masa berlalu...

Hari ke hari berpuasa anak saya yang no 3 sudah tidak lalu makan nasi..malam kelmarin berbisik dengan saya..'mama boleh masak steak tak ? Amir dah tak lalu makan nasi laa ma..' . Tak sanggup untuk menidakkan permintaan..hari ini saya mencari lamb untuk di buat steak.

Alhamdulillah...


Saya ke Supermarket Berkat Madinah di Ampang semata-mata untuk mencari lamb yang elok kualitinya. Saya guna resepi mudah sahaja tengoklah tidak cukup korum tapi alhamdulillah licin anak-anak dan suami langsaikan..

Resepi Lamb Steak

6 keping lamb 
1 sdb ketumbar biji
1/2 sdk jintan halus 
1/2 sdk jintan kasar
2 ulas bawang putih
2-3 ulas bawang merah kecil
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
2 sdb sos tiram
Minyak zaitun utk memanggang
Garam secukup rasa


Semua bahan di atas kecuali minyak dikisar halus..dan diperap dengan lamb tadi selama 1-2 jam

Panaskan pemanggang ajaib dan letak minyak zaitun dan panggang hingga masak.


Saya sediakan juga coleslow ; kobis dan carrot di potong dadu, mayonis, gula, garam dan perahan lemon. 


Resepi Sos Black Pepper 
YMSCREATIONS

1 bawang besar dipotong dadu
 kiub ayam
1 sdb butter
1 sdk serbuk lada hitam
1 cawan air
1 sdb sos tiram
1/2 sdbsedikit kicap manis
1 sdk sedikit gula
2 sdb tepung gandum. 


Panaskan butter dan tumis bawang hingga layu
Masukkan kiub ayam 
Masukkan tepung dan kacau
Masukkan air
Masukkan sos tiram dan kicap
Renehkan dgn api perlahan hingga pekat
 


Saya juga sediakan nasi goreng mudah permintaan hubby..

Alhamdulillah..

~yms~

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...