Wednesday 15 February 2017

Karipap Pusing Idaman Kalbu...

Cerita Kelmarin..

Teringin sungguh nak makan karipap pusing dah lama juga tak buat..kali ni saya gunakan inti kentang rencah daging batang pinang. Guna kentang kurang sikit angin yang menyerang dalam badan..kalau nak tengok resepi ada saya kongsikan dalam blog ni..kali ni saya tidak berhasrat untuk tulis resepi inti karipap saya nak fokus kulitnya sahaja.



Di bawah inti yang telah siap dan disejukkan. 


Di bawah ni pula cara saya menghasilkan kulit karipap pusing. Gambar 1 : Gabungan tepung yang diuli dgn minyak panas dan air sejuk (luar), tepung diuli dgn marjerin sahaja hingga boleh dikepal (dalam). Pastikan kulit luar lebih besar dari yg dalam.

Gambar 2 : Canaikan G1 dan belah dua kemudian gulung dan canai lagi secara memanjang dan gulung kemudian dipotong 4 bahagian seperti gambar 3.

Gambar 5 : Ambil satu bahagian dr gambar 3 tadi dan canai untuk diisi inti dan dikelim.


Buat karipap pusing ni memang kena sabar. Saya simpan dalam freezer seharian, esok baru saya canaikan dan hasilnya lebih cantik berbanding saya uli dan terus canai..
Terpulang pada budibicara masing-masing..
Bila menggoreng pula gunakan api kecil untuk dapatkan hasil yang sangat cantik dan kalau merekah tu biasalah..


Jom buat..rajinkan diri, yakin dan bersungguh untuk dapatkan yang terbaik..

Alhamdulillah..

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...