Tuesday 10 January 2017

Ikan Bawal Emas Masak Tempoyak

Assalam semua...lama sangat saya tak kongsi cerita..sampai masuk tahun baru..2017. Alhamdulillah bersyukur sangat bila Allah SWT beri peluang dan ruang untuk saya menulis diruangan yang saya cintai..

Sesekali bercuti panjang saya rasakan inilah peluang untuk saya isi masa untuk anak-anak yang selama ini saya tinggalkan dengan pembantu atau di taska..betapa seronok anak-anak bila tau mama ada masa di rumah dan yang penting sediakan sarapan dan makan tengahari sebelum 'my loves' ke sekolah.

Jom kita cerita perihal menu kegemaran anak-anak..ni dia Ikan Bawal Emas Masak Tempoyak..anak-anak saya memang sukakan menu ni abis licin tak tinggal sikit pun hehehe..


Resepi Ikan Bawal Emas Masak Tempoyak

Seekor Ikan Bawal Emas dipotong 4 bahagian
Cili api ( saya guna 5 biji jer sbb tak nak pedas)
Sebiji cili besar merah buang biji
Kunyit hidup seinci
Sekuntum bunga kantan potong 4
4 btg daun kesum
2 sudu besar tempoyak
Sekeping asam keping
Air masak semangkuk
Garam secukupnya

Tumbuk cili api, cili besar dan kunyit hidup hingga lumat dan tumbuk sekali tempoyak

Masukkan ikan dalam periuk, bahan tumbuk, daun kesum, bunga kantan, 
air serata ikan dan garam secukupnya

Buka api perlahan dan biarkan hingga mendidih, kacau sekali sekala sahaja untuk elak ikan hancur

Bila dah mendidih masukkan lebihan air dan renehkan hingga ikan dan bunga kantan masak

Mudahkan..yang pastinya sangat membuka selera untuk menjamu selera samada makan tengahari atau malam.

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...