Sunday 20 September 2015

Asam Pedas di bulan September...

Bulan September sangat sibuk bagi saya..yang paling nyata saya telah berpindah tempat kerja di Kuala Lumpur dari Putrajaya. Situasi yang amat berbeza ...huh macam-macam dugaan di tempat kerja yang saya perlu hadap. Nak sesuaikan dengan keadaan skrg memang mengambil sedikit masa. Bab kerja inshaaAllah tapi karenah manusia fuhh hanya Allah SWT tempat mengadu dan meminta pertolongan.

Bulan september juga bulan yang saya rasa banyak kali memasak asam pedas..di antaranya asam pedas daging, asam pedas ikan pecah periuk campur tuka dan asam pedas ikan sembilang. Ada yang tak pernah dengar ikan tuka?
Ni spesis ikan pari juga cuma saiznya agak kecil sedikit. Kalau dibakar memang sedap sekali..saya masak sedikit asam pedas campur dengan ikan pecah periuk.



Pecah periuk?? Hehe pelik kan nama ikan ni..saya di Kuala Selangor baru kenal ikan ni. Warnanya hitam isinya lembut dan sedap, pada saya rasanya persis ikan jenahak tetapi jauh lebih murah harganya. Mungkin rupanya tidak secantik jenahak sebab tu harganya murah hehe. Itu firasat saya jer tak pernah pulak tanya kakak yang jual ikan tu. 

Jom layan gambar asam pedas saya..resepinya sama dengan asam pedas yang saya masak sebelum ni.. Masih menggunakan ketumbar biji dan jintan halus. Kalau pembaca setia blog saya sudi singgah teratak saya inshaaAllah saya sudi menjamu juadah ni..bila ianya akan jadi kenyatan yer hehe..mungkin suatu hari nanti kan tidak mustahil..nak resepi sila rujuk di SINI yer..sama sahaja bahan-bahan yang digunakan.




Tu ikan pecah periuk yer..maaf la kalau terliur hehe..nama pun blog masakan  mestilah gambar masakan yang ada. Kalau blog kecantikan dok tayang muka manusia la pulak kan hehe.
Bawah ni ikan sembilang yang suami beli di Pasar Tanjung Karang hmmm memang marbeles lah..


Saya bila masak asam pedas memang mewah dengan bendi & tomato sebabnya akan jadi rebutan anak-anak dan suami isteri hehe..


Nampak tak ikan sembilang tu..hehe
Asam pedas daging nanti yer saya kena tulis resepinya..ok stop dulu ye jumpa lagi di entri yang lain yer..assalam..

Alhamdulillah..

~yms~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...