Monday 16 February 2015

Mee Rebus Tulang


Cerita ini perihal TULANG lembu yer...hmm sedapnye buat sup!! Tapi kali ni saya buat MEE REBUS TULANG..permintaan suami yang memang sukakan tulang. Air manis tulang lembu ni terutama yang di bahagian rusuk memang menawan kalbu hehe. Sedap dimasak apapun.kari ke, sup ke..kuah jadi manis dan sedap.

Haa gambar bawah ni anak perempuan tunggal saya yang buat..seronok sangat dia makan berulang kali & sempat snap gambar yang pinggannya agak comot..maafkanje la ye..anak-anak. Mama..tengok ni macam dalam majalah tak..hehe iye..tapi pinggan tu kenapa comot. Apa pun saya sangat menghargai suami dan anak-anak saya kerana sangat menyukai menu ini. Sebab itu saya gunakan juga gambar ini tanda penghargaan saya kepada anak saya Ayra Hadirah. 





Resepi ni cukup untuk kami sekeluarga jika untuk jemput tetamu perlu tambah la ye..jom layan resepi.


RESEPI MEE REBUS TULANG !
ymscreations

Bahan-bahan:

Mee kuning - 2 paket dicelur
Tulang bahagian rusuk - sekilo
Udang - 1 mangkuk kecil
Udang kering* - 1 sudu besar direndam
Bawang besar* - 2 biji
Bawang putih* - 3 ulas
Keledek - 2 biji yang sederhana direbus dan lecek halus
Halia* - 1 inci
Lengkuas* - 1/2 inci
Serai - 2 batang diketuk
Rempah kari daging - 2 sudu besar ( saya guna rempah kari cap O dari Alor Setar)
Jintan kasar* - 1/2 sudu teh
Jintan halus* - 1 sudu teh
Ketumbar biji* - 1 sudu besar
Cili kering yang sudah dikisar - 2 sudu besar
Air rebusan daging/tulang
Bawang kecil 5 ulas hiris halus dan goreng
Tomato - 1 biji
Sawi - 2 pokok
Telor rebus
Limau kasturi 
Garam dan gula - secukup rasa
Cili hijau dan merah di hiris serong
Minyak


Cara membuat :

Rebus tulang yang telah dibasuh dengan menggunakan peruik noxxa (atau preesure cooker lain)
Kisarkan bahan yang bertanda * hingga halus
Panaskan minyak dalam suku cawan dan tumiskan bahan kisar, masukkan serai dan tumis hingga garing 
Masukkan cili kisar, udang kering  dan rempah kari, tumis lagi hingga naik minyak
Letakkan sedikit air rebusan tulang dan tulang biarkan hingga sebati
Agak-agak tulang dah meresap dengan bahan tumis tadi masukkan udang dan stok air rebusan tulang hingga habis serta keledek yang telah lumat
Anggarkan kuantiti air yang dimasukkkan dengan kuantiti mee
Letakkan garam dan gula
Sebatikan rasa ada manis tetapi jangan terlebih manis yer, biar rasa manis tu dari tulang dan udang
Bila tulang sudah empuk dan udang telah masak dan biarkan mendidih beberapa kali, masukkan sawi dan tomato yang dipotong. Boleh ditutup api.
Hidangkan mee dengan telor rebus, bawang goreng, limau kasturi, cili hijau dan merah, tahu dan taugeh (saya letak sawi je kali ni) & cedoklah kuah yang dah dimasak tadi..

Makanlah dengan keluarga tersayang semoga kasih sayang semakin erat dengan hidangan yang kita sediakan aminn..alhamdulillah






Tulang atau daging akan lembut sekali dengan menggunakan periuk Noxxa...sila rujuk di SINI





Bertambah suami dan anak-anak makan..memang berbaloi..jika nak belipun saya belum jumpa yang kena dengan tekak lagipun boleh makan berulang-ulang, yang penting tahap kebersihan dan bahan-bahan yang digunakan terjaga.

~yms~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...