Thursday 5 February 2015

Bingka Labu Kebabom!!



Assalamualaikum...

Sudah masuk bulan februari 2015 dah kita bersamaan 14 Rabiulakhir 1436, semoga kita semua di bawah perlindunganNya..aamin. Selamat berpuasa kepada sesiapa yang berpuasa ganti atau sunat hari khamis..jom! kita berpuasa..termasuk lah saya inshaaAllah.

Cerita enti kali ni...suka tak makan LABU?..saya , suami dan anak-anak suka makanan ini. Semua orang tahu kan..LABU ni adalah makanan Sunnah Rasulullah S.A.W. Selain dari itu ianya mempunyai khasita yang sangat baik..sila rujuk di SINI yer. Saya tak mahu copy paste di sini..(tak boleh pun hehe). Baca sendiri ye..

Cerita pasal labu ni saya suka sangat beli labu utnuk dimasak lemak cili api atau masak kari. Haa masak kari ? yer saya pun baru first time makan menu ni..mak mertua ku yang masak. InshaaAllah saya akan kongsika resepi kari labu apabila saya dah memasak sendiri menu itu yer..

Bingka Labu atau Kuih Bakar Labu adalah benda yang sama. Hubby dan anak-anak suka sangat dengan kuih ini. Rasanya dah lebih 10 kali buat samada utk makan sendiri atau sedekah kepada adik beradik saudara mara dan bonda mertua untuk majlis kenduri kendara atau majlis makan-makan, tapi baru hari ni sempat untuk masukkan dlm blog huhu. Saya ni tak sempat memanjang ada masa rehat dan tak keluar lunch alhamdulillah..
   




Ok, saya kongsi resepinya di bawah.

RESEPI BINGKA LABU
YMS Creations

Bahan :

2 cawan labu yang telah direbus dan lecek halus
2 cawan tepung gandum
4 biji telor ayam
1 cawan gula
1 sudu teh esen vanila
1 sudu butter dicairkan
3 cawan santan (santan pekat dan air))
secubit garam

Cara membuat :

Panaskan oven gunakan 175 darjah celcius
Bancuhkan gula, tepung, santan dan telor dalam mangkuk
Gaul gunakan whisk hingga sebati
Letakkan esen vanila
Tapiskan adunan tadi ke dalam bekas lain
Masukkan labu yang telah dilecek tadi dan gaul rata
Masukkan butter cair dan tuang ke dalam acuan
(saya gunakan bekas pyrex seperti di bawah ini untuk membakar bagi satu adunan.)
Masukkan dalam oven dan bakar selama 1 jam

Mudahkan...cubalahhh tak rugi punya










 * Resepi asal dari Kak Azie (Azie Kitchen) 1 adunan beliau separuh dari adunan yang biasa saya buat. Kak Azie guna minyak sapi saya tukarkan kepada butter.

Hasilnya..alhamdulillah sangat lembut, halus dan mulus..kebabom lah..hehe terima kasih K.Azie..





Minggu lepas saya buat juga satu adunan alhamdulillah licin...kebabom tak?? hehehe

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...