Thursday 28 August 2014

Hidangan Nasi Minyak

Bila saya menyediakan juadah nasi minyak, tidak lengkap jika ianya tidak bersekali dengan lauk kurma daging, ayam masak merah atau salad telor. Anak saya yang ketiga Muhammad Amir Haziq amat menyukai menu ini, memandangkan anak saya yang seorang ni agak cerewet memilih menu. Sesekali menyediakan menu ini saya pastikan ianya lengkap seperti di atas tadi. Seronok bila lihat anak-anak seronok menambah-nambah apabila makan. Apabila anak gembira kita turut gembira, alangkah bahagianya anak-anak ini apabila merasai hasil air tangan mama mereka sendiri. Disebabkan itu saya gagahkan juga setiap pagi menyediakan menu untuk mereka walaupun hanya telor goreng kicap!. Mereka akan mengeluh setiapkali sekiranya saya tidak sempat menyediakan makanan diawal pagi terutama ketika saya bekerja di ampang dahulu. Alhamdulillah Allah S.W.T Maha Mendengar, walaupun banyak dugaan dan cabaran apabila saya bertugas di tempat baru nikmat yang lain Dia beri. Tetap bersyukur seadanya.

Jom kita layan gambar-gambar hidangan nasi minyak di bawah :

Resepi nasi minyak ni sangat simple, inshaaAllah saya akan kongsikan resepinya akan datang. Kurma daging juga sama dengan resepi yang ada di dalam mana-mana blog dan buku resepi cuma saya suka menambahkan daun sup, bawang yang dibelah empat dan juga kobis sebagai penambah perasa memang sedap! cubalah...
Ayam masak merah pula menu wajib yang perlu ada apabila saya menyediakan ayam masak merah. Favorite menu di Teratak 224 ni..ada kelainan sedikit dalam penyediaan ayam masak merah yang sedap, saya tambahkan santan dalam resepi ni. Rasanya bertambah lazat, cubalah kalau jika ingin rasa kelainanya.

Salad telor ni pulak kegemaran saya, mudah saja lihat gambar sudah tahu bahan-bahannya kan..hmm sedapnyer tak terperi jika dimakan bersama-sama lauk pauk di atas tadi. Jika ada salad hijau lagi marbeles, Anak-anak saya memang sukakan salad! termasuklah di comel Ammar Hayyan tomato pun suka!. Ketika ini salad tidak ada dalam stok, apa yang ada sahajalah. Timun yang digunakan juga amat rangup iaitu timun jepun..tuangkan pula sos di atas salad ni aduhaii..makan bertambah la jawabnyerr. 

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...