Tuesday 23 December 2014

Sweet Sour Siakap Fresh !!

Assalamualaikum w.b.t,

Ini cerita bulan lepas..suatu petang saya berjaya mendapatkan Ikan siakap fresh dari laut itulah idaman saya..sangat berbeza rasanya jika dibandingkan dengan siakap bela. Saya anggap ini rezeki saya bekerja di sini (Kuala Selangor) dapat menikmati ikan fresh dari laut.

Bila tanya anak-anak sudah tentu menu Siakap Sweet Sour. Saya sediakan lah menu ini untuk dinner malam itu. Resepi sudah tentu sama dengan menu-menu lain yang ada dalam blog-blog sediada. Cuma yang beza cara penyediaan dari Chef yang berbeza.


Resepi Mudah Siakap Sweet Sour
Oleh : YMS Creations

Ikan siakap - goreng dengan kunyit, garam & tepung jagung
2 sudu besar cili kisar
2 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
3 ulas bawang putih - tumbuk kasar*
2 ulas bawang kecil - tumbuk lumat*
1 buji bawang besar - potong dadu*
Nenas & timun - potong dadu
1 inci halia - tumbuk kasar*
Sedikit air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak secukupnya



Cara :

Tumiskan bahan bertanda* hingga garing, masukkan cili kisar 
Kemudian masukkan sos tomato dan cili tumis lagi hingga naik minyak 
Masukkan nenas & timun yg dipotong dadu
Masukkan garam, gula dan air asam jawa secukup rasa
Tuangkan di atas ikan siakap yang telah digoreng dgn sempurna

Hidangkan untuk keluarga tersayang..walla...

-YMS-



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...