Sunday 10 July 2016

Tart Nenas Landak Eksklusif !

Salam Syawal ke 5 1437H...hari ini kami tidak ke mana-mana. Saya nekad nak sediakan biskut untuk anakanda yang akan pulang ke Kepala Batas esok. Alhamdulillah..dapat siapkan biskut Semperit Nutella dan Tart Nenas Landak yang sangat sedap!. Tapi tak sabar nak upload Tart Nenas yang sedap ni dulu!



Saya ambil resepi dari blog Kak Azie..menjadi!
Semperit Nutella dari blog Kak Azlita..cuma mungkin sukatan tepung saya tak kena agak keras, aduhai sakit tangan menekan..akhirnya guna juga resepi asal yang saya pernah guna sebelum ni..

Inti tart nenas ni pun saya guna resepi Kak Azie! . Sebab apa saya namakan Eksklusif  tau..sebab biskut ni susah nak jumpa yang sedap dan design sebegini! Nak buat kena awal bagi masa ni kita tak penat kalau malam aduhaii jenuh nak habiskan satu adunan. Yang menggentel pulak sorang lagilah..fuhhh memang mencabar buat biskut ni!. Tetapi hasilnya sangat puas hati..takpercaya silalah cuba!



Inti tart nenas ni saya guna 2 biji nenas kisar guna food processor, masukkan dalam periuk campurkan gula 3 senduk ikut kemanisan, daun pandan, bunga cengkih dan kulit kayu manis. Buka api perlahan, sentiasa kacau sehingga air kering. Jangan isi air langsung yer!

Resepi Tart Nenas Landak

200g mentega anchor
300g tepung gandum diayak
4 sdb tepung jagung diayak
3 sdb gula ising/ halus
2 biji kuning telor
Gunakan kuning telor utk sapuan

Campur semua tepung dan gula dalam bekas dan gaul dengan mentega yg dipotong dadu
Jadikan seperti serbuk roti
Campurkan telor kuning dan adun sebati
Masukkan dalam peti sejuk selama 20 minit
Masukkan inti jem nenas tadi yg telah dibentuk bulat
Bentukkan seperti dalam gambar menggunakan gunting
Bakar hingga 20 minit dgn kepanasan 150 darjah celcius. 



Saya pun first time buat tart ni...terliur punya pasal dan dah lama simpan hasrat dihati gagahkan juga la membuatnya! .
Mungkin selepas ni boleh buat dengan cepat sebab tangan dah mahir hahaha..


Saya gembira sebab kejadiannya sangat sedap dengan pastri yang gebu dan jem yang sangat menepati cita rasa...aduhaii cair dalam mulut!..

Alhamdulillah..

~yms~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...